Marzena Żylińska, autorytet w dziedzinie neurodydaktyki i propagatorka Budzących się szkół, napisała: „ W przedwczorajszych szkołach wczorajsi nauczyciele uczą dzisiejszych uczniów rozwiązywania problemów jutra”. Ta pesymistyczna wizja – jestem o tym głęboko przekonana – nie odnosi się do naszej szkoły, której infrastruktura stale się polepsza, a nauczyciele biorą udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, dzięki czemu zapoznają się z najnowocześniejszymi metodami pracy dydaktycznej i wychowawczej.
Czułam się zaszczycona, że mogłam reprezentować nasze grono pedagogiczne na międzynarodowej konferencji pt. „Historia w dialogu”, która odbyła się 23-27.03.2022 r. w Gdańsku. Wzięli w niej udział nauczyciele z Polski i Niemiec. Zajęcia odbywały się w salach warsztatowych Europejskiego Centrum Solidarności i dotyczyły nowoczesnych metod nauczania w aspekcie wielokulturowości i wielonarodowości uczniów. W ramach warsztatów przeprowadzono symulacje mediacji międzykulturowych, które pozwalają na zbudowanie pozytywnych relacji z uczniami oraz zrozumienie problemów, z jakimi się borykają.
Jako uczestniczka konferencji miałam także możliwość zwiedzenia Europejskiego Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej. Wzięłam również udział w dedykowanym Ukrainie Koncercie Wolności, podczas którego wystąpiła znakomita orkiestra Baltic Sea Philharmonic pod batutą Kristjana Järvi. Przed koncertem głos zabrali: Konsul Generalna Republiki Niemiec, Cornelia Piepier, oraz Konsul Generalny Ukrainy, Oleksandr Plodystyi.
Takie szkolenia są niezmiernie ważne w kontekście wyzwań, które czekają nas – nauczycieli w obliczu bieżącej sytuacji historycznej i społecznej. Wymiana doświadczeń, czerpanie z badań naukowych w zakresie neurodydaktyki i psychologii, poznawanie nowych metod pracy – w tym również zdalnych - to wartości, bez których nie możemy mówić o nowoczesnym nauczaniu.
Urszula Sipel-Wiecha